Wenen, Oostenrijk

Wenen

12 september 2017 - Wenen, Oostenrijk

Dag 5

Vanwege lange ritten en internetproblemen is er al een tijdje geen update gepost. Alles is wel al geschreven, dus vanaf nu krijgen jullie iedere dag een nieuw reisverhaal.

De reis naar Wenen is minder pittoresk als die naar Praag toe, maar evengoed leuk. We rijden een aantal keer tegen wegwerkzaamheden aan, maar weten altijd wel de juiste weg naar onze bestemming weer te vinden.

Het Tsjechische platteland

Tijdens het middageten besluiten we iets van de officiële route af te wijken, door Bratislava over te slaan. De rit naar de Slowaakse hoofdstad is enkel snelweg en in de stad is toch niet tijd om rond te kijken. Wij willen na de rit naar Praag eens een keer goed op tijd aankomen. Dus besluiten we om over lokale wegen langs de rivier de Morava te rijden (de grens met Slowakije).

Wij blijken niet de enige die geleerd heeft van de vorige rit, want de meeste zijn er ook al. We moeten zelfs wachten tot het buffet overgaat: ook eens een keer fijn. Het bier en het gezelschap zorgen ervoor dat veel mensen blijven plakken ook nadat de bordjes leeg zijn.

Dag 6

De volgende dag is het tijd om Wenen te ontdekken. Wij gaan de stad met z’n tweeën ontdekken. We kopen ons een dagkaart voor de metro en gaan op pad.

Slot Schönbrunn en omgeving

Schloss Schonbrünn, bekend van de Sisi films, is onze eerste stop. Vanwege de tijd beperken we ons tot de tuinen en bossen rondom het paleis. Elkaar uitdagend joggen we de heuvel op die uitkijkt op het complex. Met een versnelde hartslag genieten we van het mooie uitzicht op Schonbrünn en de stad.

Onze volgende stop is het centrum. We slenteren van het Karlsplatz helemaal naar de centraal gelegen Stephansdom. Vanaf de toren kunnen we de hele stad zien. We besluiten om naar de Flak Türme, die we in een nabij park zien liggen, te trekken. Deze immense betonnen kolossen werden tijdens de oorlog gebruikt bij het verdedigen van het luchtruim. Het luchtafweergeschut is al weg en de beton begint al de rotten, maar het blijft een imposant gezicht.

Flakturm Wenen

We hebben nog wat tijd te doden voor het eten, dus we brengen nog een bezoek aan het Natuurhistorisch Museum. Enkele uren slijten wij met het bekijken van de skeletten en opgezette dieren die de Oostenrijkers als sinds begin 19e eeuw aan het verzamelen zijn. Veel lol hebben we vooral met de infrarood camera die verschillen in warmte op onze lichamen laat zien.

Een hittegevoelig hallo

We sluiten de dag af in het Wiener Prater, een permanente kermis/attractiepark midden in de stad. Het achtbaanritje plannen we wijselijk voordat we een schitznel (met veel te zoute friet) verorberen.

De avond eindigt met een bezoekje aan een obscuur hoekje van het park. Hier vinden wij de Republiek Kügelmügel, een zelfuitgeroepen staat van een kunstenaar. De afgerasterde ‘natie’ bestaat enkel uit een onbewoond en bolvormig huis. We steken onze vinger even door het hek van dit land, dat nog geen 10 bij 10 meter is. Op deze manier kunnen we goedmaken dat we Slowakije de dag ervoor hebben overgeslagen.

De Republiek Kúgelmügel in het Weense Prater

Blijf ons volgen, want het volgende verhaal voert ons over de Alpen naar de kanalen van Venetië.

1. Frans Rumen:
    13 september 2017
    Zo te zien loopt alles op rolletjes en vermaken jullie je goed,hoe is het met de Volvo ik hoop dat dat ook goed verloopt.
  2. Don Hermanns:
    13 september 2017