Nice - Briançon

12 september 2017 - Nice, Frankrijk

Dag 11

De koffiebekers zijn gevuld, de koffers liggen vastgesnoerd in de auto, het zonnetje schijnt en een nieuwe dag breekt aan. Yes, we gaan vandaag weer eens echt auto rijden! En dan bedoel ik kronkelende bergweggetjes, veel schakelen en flink in de olie roeren met de versnellingspook en na ieder bocht weer nieuwe verrassingen. Voor ons beiden een eerste kennismaking met de Franse Alpen.

Vol goede moed beginnen wij aan de bergetappe richting Briançon. Het idee is om ook nog even met de auto door Monaco te rijden. Het ligt immers op de route. Dit blijkt een enorme miscalculatie. We komen gelijk terecht in een file en door Monaco rijden met 30 km/u blijkt ook niet zo spannend. Na anderhalf uur beginnen we pas aan de route zelf. Niet het perfecte begin wat we voor ogen hadden.

Vóór vertrek even koffie tappen! Stefan is de route Nice-Briançon aan het voorbereiden Waar gaat de reis naar toe vandaag? Team rood-wit-blauw kan vertrekken Met 30 km/u door Monaco! Koffiepauze in Sospel De nauwe straatjes van Sospel Verval in Sospel In de bergen In de driekleur door de Franse Alpen Col de Turini volgens de TomTom

Vanaf Menton gaan we de bergen in, op weg naar de Col de Turini. De kronkelende weggetjes met hun kenmerkende stenen barrières zijn onderdeel van de Rally van Monte Carlo. Een perfecte weg voor onze auto’s om te bedwingen. Gelukkig hoeven we niet zo snel door de bochten als men tijdens de Rally zou doen.

Hé, wie zie ik daarin de binnenspiegel...het is Carla die met de auto naast ons parkeert Col de Turini Beroemd in de Monte Carlo Rally Sturen en nog eens sturen Col de Turini Col de Turini Het gaat stijl bergop! Col de Turini op 1607 meter Weer een bergpas bedwongen! Routes des Grandes Alpes Het lijkt een beetje op rally rijden...wel leuk! Rood-Wit-Blauw in de afdaling Even de benen strekken en wisselen van chauffeur Diepe ravijnen Idyllische bergdorpjes ​Let op tegenliggers!

Wij rijden met z’n tweeën een keer verkeerd. Advies: als de Tomtom je zegt dat je niet de grote doorgaande weg moet pakken maar een steil oplopend weggetje uit het begin van de vorige eeuw, pak dan gewoon de doorgaande weg. Het is echter wel avontuurlijker. Achteraf deze route eens bestudeerd op Google Maps en deze afkorting, om hem zo maar even de noemen, heet de Route du Tram en gaat in het kleine bergdorpje Résédas richting doorgaande weg (D2566) naar Sospel. Deze afkorting is met de autocamera gefilmd en kun je bekijken bij de video's. Let in het begin vooral op de stenen die overal op de weg lagen. Ze hadden er ook verkeersdrempels neergelegd die we uit voorzorg maar scheef hebben genomen om de middelste uitlaatdemper onder de auto te sparen. We hebben overigens de uitlaat één keer geschampt aan de verkeersdrempel.

Lunchen doen we in een slaperig bergdorpje, genaamd Roquebillière Vieux. De uitbater van het etablissement "La Pitchounette" is zowel de kok als de ober, maar wat hij het meest ambieert is duidelijk een baan als komiek. De technische auto van Ronald komt ook voorbij gereden. Peter vraagt hem om even naar zijn carburateur te kijken omdat één van de twee stationair schroefjes eruit is getrild. Niets wat ons tegenhoudt om te rijden, maar fijner als het werkt zoals het hoort. Ronald weet ook dit euvel snel en op zijn improviserende manier op te lossen.

La Pitchounnette Cooldown voor de oldies! Het gezellige restaurant "La Pitchounette" Verzameling miniaturen ​Interieur restaurant "La Pitchounette" Annemiek kon wel lachen met de "Patron" Een zeer gezellige chefkok De chef kok maakt ook leuke foto's Veel bochtenwerk...heerlijk! Station Vesubienne ​Een van de mooiste routes van de hele reis Team 44, Harm & Willemke Oppassen voor vallende rotsblokken! We hadden geen hinder van ander verkeer Tunnel in zicht We rijden een zwart gat binnen! Rood-Wit-Blauw in de afdaling​ In de afdaling Frits houdt afstand                       Lekker toeren door de bergen ​Mooie klassieke lijnen Op die parkeerplaats gaan we stoppen! Even genieten van de omgeving Mooi geparkeerd in de Nederlandse driekleur! Frits haalt een geintje uit. ​Na iedere bocht weer een nieuw uitzicht

Hierna is het tijd om de Col de la Bonette te bedwingen. Deze berg is de hoogste in Europa die je over kan steken op een indrukwekkende 2802 meter boven zeeniveau.

Parc national du Mercantour Parc national du Mercantour Parc national du Mercantour ​ De "Rooie" voorop Auto's van 50 jaar bedwingen de Franse Alpen Rood-wit-blauw We gaan de verlaten militaire basis bezichtigen Spookstad "Camp des Fourches" Het was ooit een militaire bases

Het is een lange weg naar boven, maar wel een mooie. Na het passeren van de boomgrens blijft een landschap over dat doet denken aan Schotland: mos, gras en steen. Alle geelgroene tinten die je je maar kunt bedenken komen aan ons raam voorbij.

Op twee kilometer hoogte komen we door een verlaten dorpje. De ruïnes zijn voor ons een verrassing en met een kinderlijk enthousiasme verkennen we dit spookstadje. Het blijken de, aan het eind  van 19e eeuw gebouwde, verblijven te zijn geweest van Franse troepen die dit berggebied moesten bewaken.

De Volvo P1800S van Peter & Stefan Peter had de autosleutels in het contact gelaten...? Doorkijkje vanuit de ruïne Al jaren blootgesteld aan de elementen Contrast in overvloed Ruïne in een bijzonder landschap De Volvo Amazon van Annemiek & Patrick De Volvo Amazon van Carla & Frits De ruïnes van Camp des Fourches  Even de rand van de weg opzoeken! Op naar de top! Een kale puist van 2802 meter Dit is genieten joh!

Nu rest ons nog de top zelf: we rijden door. De uitzichten zijn spectaculair, dus we stoppen nog een aantal keer om de omgeving in ons op te nemen. Uiteindelijk komen we boven. Alpentoppen zijn tot aan de horizon te zien. De lucht is kakelvers en het uitzicht adembenemend. Letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van de reis.

Daar staan ze dan, team 13-25-11 Col de la Bonette De "Rooie" staat letterlijk en figuurlijk in het zonnetje! De hoogste berg beklommen De top op 2802 meter Plaquette Col de la Bonette Patrick, Frits en Stefan bij het monument Stefan is ook fan van Red Bull Racing De helden van de dag staan daar onder! "Vrouwen aan/op de top"                          Dit is echt het toppunt van de reis! Even naar boven klauteren voor een nog beter uitzicht over de bergen Adembenemend uitzicht De kleuren geel en groen overheersen We worden ingehaald door onze eigen schaduw! ​Na de top van de Col de la Bonette volgt de afdaling

We beginnen aan de afdaling. Na een paar kilometer zien we een paar longboarders aan de kant van de weg staan. Een minuut later komen deze extreme sporters achter ons aan de kronkelende bergweg af. Dit is echt geen sport voor bangeriken. Ze gaan met een flinke snelheid omlaag en de waaghalzen halen de gekste capriolen uit, slingerend over de weg met een hand over het asfalt scheuren ze gehurkt door de bochten. Een fout en ze worden genadeloos afgestraft. Het is voor hen én voor ons spannend om mee te maken.

We worden ingehaald door waaghalzen op "Plankjes" Hij gaat ons met gemak voorbij De ene na de andere suist voorbij Longboarders vliegen voorbij Het is wel spectaculair om te zien! En toen kwam er een tegenligger....gelukkig niet! Stefan legt alles feilloos vast met de camera! ​Aan zijn broek te zien gaat het ook wel eens mis! Gelukkig dragen ze speciale handschoenen met remvoering Ze zijn met een hele groep afgedaald We hebben ze even gesproken. Ze vonden het erg vet om tussen de klassieke auto's af te dalen! We zijn uitgehongerd en storten ons op een BigMac

De weg naar Briançon is nog lang, dus we blijven doorrijden. Onderweg komen we nog door een verlaten ski dorp. Surreëel om twintig minuten lang door een plek te rijden waar in de winter duizenden mensen te vinden zijn, maar waar nu geen ziel te bekennen is. Het is net een scene uit een post-apocalyptische film.

Om 21:30 uur komen we in het donker aan in Briançon en duiken we eerst een Mcdonalds binnen om een hamburger te verorberen. De rit van vandaag was lang, maar was zonder twijfel de mooiste tot nu toe. Morgen: onze avonturen in en naar Genève.

1. Don Hermanns:
    18 december 2017
    heel mooie foto's en je kunt zien dat jullie genieten.
  2. Peter Rumen:
    18 december 2017
    Hallo Don, het was ook een geweldige trip en al die bergpassen waren ook een lust om te doorkruisen.