Briançon - Genève

13 september 2017 - Briançon, Frankrijk

Dag 12

Er ligt deze ochtend vorst op de auto. Hier boven in de bergen is het een wereld van verschil met de Riviera waar wij een paar dagen geleden nog vertoefde. Gelukkig is het enkel een beetje fris en hebben we niet te maken met noodweer zoals in Nederland.

Ook deze dag hebben we een bergen etappe. De route leidt ons over verschillende cols, waarvan enkele ook vaak terug te vinden zijn in de Tour de France: Col du Galibier en de Col de Madeleine.

Parkeerplaats Vorst op het dak! Maar 2 koffers Frits hoorde een tikje rechts achter! Is die betonnen rand wel stevig genoeg? Col du Galibier Genieten van het uitzicht We zijn op de top van de Galibier Bekend van de Tour de France Veel Nederlandse wielrenners

Onderweg komen we onze technische man Ronald nog tegen langs de weg. De reden: hij is vergeten te tanken. We delen onze reserve jerrycans met de meester sleutelaar, maar niet voordat we zijn flater even op de foto zetten. Het is maar goed dat we hem hebben kunnen helpen, want een paar kilometer later is hij al nodig naast de kant om te kijken naar een van de andere Mata Hari auto’s (Geke’s Jaguar MK2). Van anderen horen wij later dat Geke’s ventilator onderweg is geraakt door een voorwerp en zich in de radiator heeft geboord. Een serieus probleem, wat zou kunnen betekenen dat Geke en zijn vrouw helemaal niet meer verder kunnen rijden met hun auto.

De 245 van Ronald was droog komen staan. Je krijgt er honger van! Soms even fijn om je lijf uit te rekken Dick en Maarten hebben ook zin in koffie Magnum, private detective! Bolletje pijltje routeboek Deze oldtimers reden ook een rally Porsche 944 Martini Racing Als watten op een bergtop Bergpas op 1306 meter​ Op de top van de Col de la Colombière Vergezicht                                                                                   ​

Wij gaan verder met het temmen van de cols die op onze route staan. Col du Madeleine zit er nog aan te komen. Er is veel te zien onderweg: prachtige uitzichten, koeien op de weg en meer. Terwijl we berg op rijden tegen de Col des Aravis (1498 m) komen we diverse oldtimer tegen met ook een Rallyplaat op de auto. Austin Healey, Porsches, Citroen SM. Op de top van de Aravis waar we koffiedrinken staat een Ferrari 308 GTS en een Porsche 944 met een Genève - Cannes Classic rallyplaat op de auto. De ooit verguisde Porsche (had de watergekoelde motor voorin) was bestickerd in de rood-blauwe Martini sponsoring strepen.

Col de la Madeleine Een vriendelijke koe op de weg De koeien waren erg nieuwsgierig We zijn de koeien voorbij Col de la Madeleine Motorrijders bereiken ook de Col de la Madeleine Die muur moet ons beschermen De techneuten in de 850 rijden de rode lantaarn Het asfalt slingert zich over de berg Porsche 956 Porsche 914 en een Citroen Maserati Trouwe volgers! De groene kant van Savoie Het vee kwam van de berghelling Wat een uitzicht! Zicht op het dal

Aan het einde van de dag is het weer raak. Na het inhalen van een vrachtwagen zijn opeens de andere twee auto’s waar we mee rijden uit het zicht verdwenen. We kunnen niet stoppen op de snelweg, dus we gaan verder met de rit.

Als we Genève inrijden lopen we al tegen het volgende probleem. Het vignet voor Zwitserland is 40 euro en we hoeven maar een klein stukje door het land naar ons hotel vlak over de grens in Frankrijk. Dus we moeten omrijden, waardoor we, zoals gewoonlijk, te laat komen voor het eten.

Op de vluchtstrook richting Genève

Gelukkig komt alles goed. Carla en Frits hadden op de snelweg problemen met de auto, maar ze konden nog net op de vluchtstrook terecht en na een belletje met het technische team hadden ze ook een tijdelijke oplossing kunnen uitvoeren. Geke’s Jaguar was tegen alle verwachting in ook gerepareerd. Weer fantastisch werk van Ronald.

1. Wies Kerbusch:
    19 september 2017