Genève

14 september 2017 - Genève, Zwitserland

Dag 13

Vandaag stond een trip aan Genève met Frits en Carla op de planning. Het weer was een beetje minder, maar dat drukte onze pret niet. De gratis hotelbus die ons naar het tramstation Myrin CERN op de grens Frankrijk / Genève zou brengen was reeds volgeboekt. Wandelen was geen optie want dit zou zeker een uur in beslag nemen en de hotelbus werd ook gebruikt om hotelgasten van- en naar de luchthaven van Genève te vervoeren. Maar de zeer vriendelijk hotelmanager bracht ons vieren met zijn eigen Mercedes naar het 5 km verder gelegen tramstation. Zo, deze manager kan 10 punten op zijn conto bijschrijven.....super service! De manager had met ons afgesproken dat de hotelbus om 17:00 uur hier weer bij het tramstation zou staan om ons op te halen. De vele trams die met regelmaat vertrokken stonden al klaar toen we nog kaartjes moesten kopen bij de digitale betaalzuil. Peter zou kaartjes kopen terwijl de anderen alvast instapte. Zwart rijden stond niet in ons woordenboek! Master Card en Visa Card wilde niet communiceren met de Franstalige digitale zuil.........ondertussen riepen Frits en Stefan dat ik in moest stappen. Ze hadden het nog niet gezegd of de tramdeuren sloten zich en de tram reed weg.......Peter alleen achterlatend op het perron. Geen paniek, dan pakken we gewoon de volgende tram. Deze liet niet lang op zich wachten en Peter stapte deze keer in zonder kaartje, maar niet zonder de trammachinist te vertellen dat hij géén kaartje had kunnen kopen bij de zuil. Van de machinist moest hij bij de volgende halte een kaartje kopen. Samen met de machinist stapten Peter bij de volgende halte uit en óók de machinist kon niet toveren met zijn creditcard. Nondedju, hoorde je hem denken en hij verzocht mij weer in te stappen. Bij de volgende halte herhaalde zich dit ritueel, echter weer zonder succes. Aan de houding van de machinist was op te maken dat hij er genoeg van had. Weer verder gereden richting Genève.  Zo, ook deze behulpzame man mag van mij 10 punten op zijn conto bijschrijven. Verder rijdende was de machinist druk met de centrale aan het overleggen dat de betaalzuilen geen creditcards accepteerden. Uiteindelijk is Peter zonder te betalen op het station in Genève gearriveerd waar de andere (zwartrijders) iets eerder waren gearriveerd. Op zoek naar een VVV kiosk liepen we op het centraal station tegen een stand van Movenpick koffie. Goh, een gratis kop goeie koffie is natuurlijk nooit verkeerd. Ondertussen dat iedereen werd voorzien van een lekker bekertje koffie werd Stefan geïnterviewd door een plaatselijk reporter. Stefan werd natuurlijk gevraagd waar hij vandaan kwam en waarom hij hier in Genève terecht was gekomen.

Stefan wordt geïnterviewd Mövenpick smaaktest interview Peter & Frits in Genève Kanon uit 1725 Historisch mozaiek Hermelijnen Zelfs wapentuig werd gedetailleerd versierd Post Tenebra Lux. Na duisternis komt licht Ancien Arsenal Kathedraal Geneve Orgel kathedraal van Genève Spreekstoel Op zoek naar het Patek museum Het circus bestaat al sinds 1803 Circus Knie in Genève Philippe Patek heeft vele prijzen gewonnen Een zakhorloge van zeer luxe kwaliteit Patek Phillipe museum Boulevard de Saint-Georges Toeval bestaat niet!

Hoogtepunt van de dag was een bezoek aan het Patek Philippe Museum, wat gewijd was aan dit wereldberoemde horlogemakers merk. In dit museum was verdieping na verdieping van ingewikkelde uurwerken en bijbehorende accessoires te vinden waren. Ingewikkelde sterren kalenders, klokken met piepkleine vogeltjes die ieder uur meezongen en waarbij het snaveltje en de vleugels mee bewogen. Op beeldschermen werd via animatie vertoont hoe dergelijke uurwerken werden opgebouwd en minutieus werden aangedreven. Onvoorstelbare vernuftige techniek voor die tijd. Bij het doorkruisen van de stad liepen we via de zeer toepasselijke straat "Rue de Hollande" terug naar het centraal station om daar de tram te nemen naar het station waar we vanmorgen door de vriendelijke hotelmanager waren afgezet.

Straat in Genève Kerk Brug over de Rhône Uitzicht op het meer van Genève Zo vader, zo zoon Het Reuzenrad bij het meer van Genève Moderne trams

Volgens onze berekening zouden we rond 17:00 uur daar kunnen zijn. Deze keer is het ons wel gelukt om 4 tramkaartjes te kunnen kopen. Het was zeer druk op de tramlijn "Route de Myrin" naar de grens van Frankrijk. De tram zou om 17:08 uur vertrekken en zou dan 13 minuten later aan moeten komen op onze eindbestemming. Ja, u leest het goed we zijn eigenlijk iets te laat voor de aansluiting met de hotelbus.....als dat maar goed gaat! Het was een doordeweekse dag en spitsuur. De tram was al snel goed gevuld met forenzen die ook graag naar huis wilden, nog 13 tramhalten en dan zouden we er achter komen of ons hotelbusjes er nog stond. Tegen half zes kwamen we aan op onze eindhalte en we zagen het hotelbusje net voor onze ogen vertrekken. Echter ook op de rijbaan was het file rijden en de tram passeerde nog net het hotelbusje voordat deze bij de halte stil stond. Onze hardloper Peter is snel naar het busje gerend en zwaaiend met de hotelvoucher heeft hij de chauffeur nog kunnen tegenhouden en zijn we in kunnen stappen. Ook deze chauffeur mag 10 punten op zijn conto bijschrijven omdat hij zo vriendelijk was om bijna een half uur langer te wachten als wat was afgesproken. Zo zie je maar weer, eind goed al goed!

Pizza in Toiry

Vanavond geen luxe diner in het hotel maar bij het iets verder gelegen restaurant hebben we ons tegoed gedaan aan een stevige pizza.

Hierna de laatste reguliere update van de finish van onze reis: Parijs.