Parijs

16 september 2017 - Parijs, Frankrijk

Dag 15

Ons plan - samen met Frits en Carla - is om met de bus en de trein naar Parijs te gaan. Het hotel geeft ons de verkeerde vertrektijd van de bus door, dus we missen hem. De volgende vertrekt pas veel later; we bellen een taxi om ons naar het treinstation te brengen.

Met de trein gaan we naar het centrum, waar we ten hoogte van de Pont Neuf weer bovengronds komen. Via de beroemde brug komen we op Île Saint Denis, het eiland waar omheen Parijs is gegroeid. We nemen een kijkje bij de Notre-Dame en duiken weer de metro in, maar niet voordat we  langs een openlucht expositie van ouderwetse Parijse politieauto’s komen.

Oude Renault 5 politieauto

Aan de voet van de oudste wolkenkrabber van Parijs, de Montparnasse, eten wij ons een rijk gevulde crêpe. Via de nabijgelegen begraafplaats, waar o.a. André Citroën en Jean-Paul Sartre begraven zijn, lopen we naar de metro. Van hieruit gaan we naar de Eiffeltoren.

Onderaan de Eiffeltoren

Frits en Carla zijn al vaak genoeg in de Eiffeltoren geweest, dus zij kijken liever in de omgeving rond. Peter is er nog nooit geweest, dus we gaan samen naar de top. Ons bezoek duurt tweeënhalf uur, waarvan we minimaal anderhalf uur doorbrengen in een rij. Dankjewel, combinatie van terrorisme en massatoerisme.

Gelukkig is de toren al het wachten de moeite waard. We nemen een kleine honderd foto’s en kijken ons de ogen uit. Uiteindelijk moeten we weer naar onder, want het is alweer tijd om weer terug naar het hotel te gaan.

Bovenaan de Eiffeltoren

We halen onze verbindingen dankzij wat sprintwerk nog net, waardoor we op tijd zijn om nog wat te eten voordat het sluitstuk van de reis begint: de theatervoorstelling over het leven van Mata Hari. De Friese actrice Tet Rozendal vertolkte onder goede muzikale begeleiding de rol van de honderd jaar geleden gestorven danseres/spionne. Deze voorstelling is opgenomen en wordt 15 oktober uitgezonden op NPO 2.

Dag 16

’s Ochtends nemen we afscheid van iedereen. Het is zondag en rustig, dus we wagen het erop om met de auto de Arc de Triomphe op de rijden. Een mooie afsluiting van een mooie vakantie, waarin we veel avonturen hebben beleeft en veel mensen (beter) hebben leren kennen.

Aan de Arc de Triomphe

Wij willen wel nog even aangeven dat dit reisblog nog niet helemaal voorbij is. Ergens in de komende weken gaan we uit de duizenden foto’s die wij gemaakt hebben de interessantste/leukste/mooiste selecteren. Hier schrijven wij dan nog een laatste reisverhaal rond omheen.

Dus als je nog niet geabonneerd bent op de updates van dit blog, vul dan je e-mailadres aan de rechterkant in om automatisch een melding te krijgen van ons laatste reisverhaal.

1. Jan Graste:
    22 november 2017
    Beste Stefan,
    Hartelijk dank voor de mail.
    Het eerdere bericht stamt al van September dit jaar maar is kennelijk nogmaals aan mij verzonden.
    Gaat het goed met jou en je vader doe hem de hartelijke groeten.

Ben benieuwd of de Volvo P 1800 de grote trots van jouw vader, goed heeft gelopen en nog loopt?

Jan graste

Groet Jan Graste