Praag, Tsjechië

Praag

7 september 2017 - Praag, Tsjechië

Na Berlijn gaat de reis naar Praag. We hebben nu een vast groepje auto’s waar we mee rijden. Naast ons zijn er Frits en Carla (witte Volvo Amazon) en Patrick en Annemieke (blauwe Volvo Amazon).

De groep

Vanuit Templin rijden wij samen richting Praag, de snelweg om Berlijn heen nemend. We horen later dat er ook een aantal mensen fout zijn gereden en te dicht bij Berlijn zijn gekomen. Als je dit gebeurt, dan kom je altijd vast te staan. Wij hebben echter de goede route naar het zuiden te pakken en kachelen over de autoweg in de richting van Lutherstadt Wittenberg.

In Lutherstadt komen wij de rivier de Elbe tegen. Dit wordt onze gids naar de grens met Tsjechië. Pittoresk dorpje na pittoresk dorpje volgt. Dan komen we in Dresden. De officiële route van de reis leidt ons dwars door de stad. Als er iets moois te zien is, dan zien wij het niet. Langzaam werken wij ons door de stad heen.

Het mooie Elbe dal

Dresden mocht dan wel een foute keus geweest zijn van de persoon die de route bedacht heeft, maar wat daarna kwam was wel echt de moeite waard. Naarmate we dichterbij de grens komen, hoe heuvelachtiger en mooier het wordt. Via kleine dorpjes, valleien en bossen rijden wij Tsjechië binnen.

Het begint al laat te worden, maar we gaan door. Door de heuvels van Sudetenland trekken we Tsjechië door, naar Praag toe. De locals zijn heel erg blij met onze colonne klassiekers: in elk dorp zwaaien minimaal 5 kinderen/oude vrouwtjes naar ons.

Uiteindelijk komen we op de snelweg terecht voor ons laatste stuk naar Praag. Eenmaal daar aangekomen storten we ons hongerig op het buffet. De dag was lang, maar de moeite waard.

Onze Tjsechische gidsen

De volgende dag worden wij in Praag rondgeleid door de Tsjechische kennissen van Vicky en André: een Belgisch stel. De hoogzwangere Martha gidst ons langs de highlights van de stad. Haar ouders mogen de Engelse taal minder/niet beheersen, maar met handen en voeten komen we ver genoeg. We lopen door de tuinen van het kasteel van Praag, slenteren door de straatjes van de binnenstad en bewonderen de beroemde Zwarte Brug.

Blik op de oude stad van de Zwarte Brug

Na een lekkere burger verorberd te hebben in het James Dean Café, een restaurant in de stijl van een jaren ’50 diner, keren we weer terug naar ons hotel met de metro. Hier nemen wij afscheid van onze Tsjechische gidsen. Net als Berlijn was het bezoek maar kort, maar ook deze stad staat bij ons op het lijstje om ooit weer te bezoeken.

Schrijf je aan de rechterkant in om e-mailalerts te ontvangen van onze toekomstige posts. De volgende halte: Wenen!

1. Har Boonen:
    11 september 2017
    Veel plezier
  2. Jacques Schreurs:
    11 september 2017
    Ik wil ook een Volvo.
  3. Wies:
    12 september 2017
    Ja, Praag is supermooi! Zeker een keer teruggaan. Goede reis verder.
  4. Joost van Kempen:
    12 september 2017
    Dat ziet er mooi uit maatje, geniet er van!