Berlijn, Duitsland

Berlijn

3 september 2017 - Berlijn, Duitsland

Aan het eind van onze eerste dag reden wij de parkeerplaats van ons hotel in Templin op. De geografen onder ons weten echter dat Templin niet dicht bij Berlijn ligt, maar zich ongeveer 80 kilometer ten noorden van de Duitse hoofdstad bevindt. Dankzij een groot congres was elk geschikt hotel dichtbij de stad namelijk al een jaar geleden volgeboekt.

Ahorn Seehotel Templin

Het aanzien van ons hotel is prettig; de schilders hebben elke mogelijke kleur gebruikt voor de kunstige patronen op de gevel. Aan de binnenkant kan men echter minder goed de geschiedenis van het hotel verhullen: de houten panelen en mintgroene deurframes wijzen er duidelijk op dat het een bouwwerk uit de DDR tijd is. De bedden zijn echter lekker zacht en de badkamer schoon, dus ons hoor je niet klagen.

Op de tweede dag was het tijd voor een uitstapje naar Berlijn. Met de bus trekken we door de Schörferheide: een immens bos waar Hermann Göhring in de jaren ‘30 een heel landgoed heeft gebouwd. Na ongeveer anderhalf uur stappen we uit op de Alexanderplatz. Boven ons torent de Fernsehturm, het hoogste bouwwerk van de EU, uit. We hebben niet veel tijd om Berlijn te bezoeken, dus we kopen gelijk een kaartje en gaan met de lift naar boven.

Berlijn van 203 meter hoogte

Vanaf het observatiedek van de immense toren hebben we een voortreffelijk uitzicht op de Duitse metropool. Dankzij het handige overzicht van de stad, kunnen we gelijk onze  route plannen.

Weer op vaste grond combineren we schuilen voor een korte regenbui met het verorberen van een snelle lunch. We gaan weer verder, via het Museuminsel door naar de befaamde straat Unter den Linden. Deze avenue loopt helemaal door tot aan de Brandenburger Tor. Onderweg komen we o.a. een Trabant limousine tegen en een net iets te dure Mercedes Benz showroom.

Mercedes Benz aan de Unter Den Linden

Om en nabij de Tor is genoeg te zien, maar binnengaan zit er vanwege de lange rijen en beperkte tijd jammer genoeg niet in. We trekken via het Holocaust monument naar Checkpoint Charlie, een van de grensovergangen van West naar Oost Berlijn ten tijde van de Koude Oorlog. De KFC en McDonalds aan weerszijde van het douanehokje laten er geen twijfel over bestaan welke kant die oorlog gewonnen heeft.

We vinden in de buurt ook nog een van de weinige staande stukjes van de Berlijnse Muur. Op de weg terug naar de bus weet Stefan zich nog een ‘authentieke’ Sovjet soldatencap op de kop te tikken. Niet lang daarna is ons flitsbezoek aan Berlijn al weer ten einde. Het smaakt echter zeker naar meer.

Soldaat S. Rumen

In volgende update lees je alles over onze avonturen naar en in Praag!

1. Wies:
    12 september 2017
    Berlijn moet voor jou als geschiedkundige smullen zijn, Stefan.