Berlijn

3 september 2017 - Berlijn, Duitsland

Dag 2

Op de tweede dag was het tijd voor een uitstapje naar Berlijn. Met de bus trekken we door de Schörferheide: een immens bos waar Hermann Göhring in de jaren ‘30 een heel landgoed heeft gebouwd. Na ongeveer anderhalf uur stappen we uit op de Alexanderplatz. Boven ons torent de Fernsehturm, het hoogste bouwwerk van de EU, uit. We hebben niet veel tijd om Berlijn te bezoeken, dus we kopen gelijk een kaartje en gaan met de lift naar boven.

Ahorn Seehotel Templin De St. Marienkirche en de 368m hoge Fernsehturm in een blik gevangen Doorkijk in de lift van de Fersehnturm. Berlijn van 203 meter hoogte Rivier de Spree gaat dwars door Berlijn In de verte zie je de Brandenburger Tor Van veraf lijkt de toren niet zo hoog Dom van Berlijn Dom van Berlijn aan de rivier Spree

Vanaf het observatiedek van de immense toren hebben we een voortreffelijk uitzicht op de Duitse metropool. Dankzij het handige overzicht van de stad, kunnen we gelijk onze  route plannen.

Weer op vaste grond combineren we schuilen voor een korte regenbui met het verorberen van een snelle lunch. We gaan weer verder, via het Museuminsel door naar de befaamde straat Unter den Linden. Deze avenue loopt helemaal door tot aan de Brandenburger Tor. Onderweg komen we o.a. een Trabant limousine tegen en een net iets te dure Mercedes Benz showroom.

Mercedes Benz aan de Unter Den Linden Brandenburger Tor De Rijksdag en de Brandenburger Turm Samen op de foto bij de Brandenburger Turm De Brandenburger Tor is gebouwd tussen 1788-1791 Quadriga (vierspan) Herdenkingsplek voor de vermoorde joden in Europa

Om en nabij de Tor is genoeg te zien, maar binnengaan zit er vanwege de lange rijen en beperkte tijd jammer genoeg niet in. We trekken via het Holocaust monument naar Checkpoint Charlie, een van de grensovergangen van West naar Oost Berlijn ten tijde van de Koude Oorlog. De KFC en McDonalds aan weerszijde van het douanehokje laten er geen twijfel over bestaan welke kant die oorlog gewonnen heeft.

De "Trabant' destijds de Volkswagen van de Oostduitsers Amerikaanse soldaat Checkpoint Charlie Checkpoint Charlie Stefan bij Checkpoint Charlie Wil je naar de Russische sector?

We vinden in de buurt ook nog een van de weinige staande stukjes van de Berlijnse Muur. Op de weg terug naar de bus weet Stefan zich nog een ‘authentieke’ Sovjet soldatencap op de kop te tikken. Niet lang daarna is ons flitsbezoek aan Berlijn al weer ten einde. Het smaakt echter zeker naar meer.

Gedenkplaats Berlijnse Muur De "Muur" Zonder woorden! Bij de voormalige Berlijnse Muur Black Box Koude Oorlog Soldaat S. Rumen Net een oude Russische soldaat...hahaha!

In volgende update lees je alles over onze avonturen naar en in Praag!

1. Wies:
    12 september 2017
    Berlijn moet voor jou als geschiedkundige smullen zijn, Stefan.