Berlijn - Praag

4 september 2017 - Berlijn, Duitsland

Dag 3

Na Berlijn gaat de reis naar Praag. We hebben nu een vast groepje auto’s waar we mee rijden. Naast ons zijn er Frits en Carla (witte Volvo Amazon) en Patrick en Annemieke (blauwe Volvo Amazon).

Vanuit Templin rijden wij samen richting Praag, de snelweg om Berlijn heen nemend. We horen later dat er ook een aantal mensen fout zijn gereden en te dicht bij Berlijn zijn gekomen. Als je dit gebeurt, dan kom je altijd vast te staan. Wij hebben echter de goede route naar het zuiden te pakken en kachelen over de autoweg in de richting van Lutherstadt Wittenberg.

Vanaf Templin vroeg op pad richting Dresden We delen de picknickplaats met moeder de gans We doen ons te goed aan een salade van de supermarkt. Toch maar even de landkaart raadplegen De snelheid zit er goed in! In de stad Dresden even verzamelen voor overleg van de verdere route De groep We kunnen weer verder rijden! "Very cool"

In Lutherstadt komen wij de rivier de Elbe tegen. Dit wordt onze gids naar de grens met Tsjechië. Pittoresk dorpje na pittoresk dorpje volgt. Dan komen we in Dresden. De officiële route van de reis leidt ons dwars door de stad. Als er iets moois te zien is, dan zien wij het niet. Langzaam werken wij ons door de stad heen.

Het rivierenlandschap van de Elbe De stad Meisen aan de Elbe Van dichtbij is het een gigantische burcht Om 16:20 uur passeren we de grens met Tsjechië Bij het Duitse Bad Schandau de Tsjechische grens over Net over de grens van Tsjechië een vignet gekocht Nog 54 km naar onze eindbestemming Praag Dit hangende gewas hadden we nog nooit gezien. Tot heden niet bekend wat er groeit! Vandaag rijdt de rode Jaguar van Geke en Yvonne met ons mee

Dresden mocht dan wel een foute keus geweest zijn van de persoon die de route bedacht heeft, maar wat daarna kwam was wel echt de moeite waard. Naarmate we dichterbij de grens komen, hoe heuvelachtiger en mooier het wordt. Via kleine dorpjes, valleien en bossen rijden wij Tsjechië binnen.

Het begint al laat te worden, maar we gaan door. Door de heuvels van Sudetenland trekken we Tsjechië door, naar Praag toe. De locals zijn heel erg blij met onze colonne klassiekers: in elk dorp zwaaien minimaal 5 kinderen/oude vrouwtjes naar ons.

Uiteindelijk komen we op de snelweg terecht voor ons laatste stuk naar Praag. Eenmaal daar aangekomen storten we ons hongerig op het buffet. De dag was lang, maar de moeite waard.